Log på
Eller opret konto

Forfatterkursus med Jens Arentzen - Romaner fødes af sig selv om natten

Aveny-T, Frederiksberg C - 26. august 2020
Forfatterkursus med Jens Arentzen - Romaner fødes af sig selv om natten
Basic ApS

“…blev glad i låget og helt høj af at tage min lyst til at skrive så alvorligt, som Jens insisterer på.”

På denne seks afteners forfatterskole vil du få inspiration, klarhed og lyst til at gøre noget ved din drøm og ikke mindst få værktøjerne til, ‘hvad du skal skrive om’, hvordan du kan gøre det og hvordan du får det gjort.

Du vil efter forløbet klart vide, hvad en idé er, og hvordan du folder den ud, men hentet fra dig selv. Så dit subjekt er med og du ikke bliver en tom professionel.

Du lærer om fortællingens struktur, håndgribeligt dramaturgi om at skrive mundtligt og om at vælge fortællerstemme, så det bliver skide sjovt.

Du vil få præsenteret metoder til både at finde materiale og hvordan du kan fortælle dit materiale, så den indre dommerkomité ikke løber med det hele og du aldrig får skrevet en meter.

Du vil blive bombarderet med kontrastens betydning og værktøjer, så du bliver ulidelig at være sammen med under alle seks uger.

Du vil aldrig have fået skrevet så meget på fem uger.

Hver aften er tilrettelagt benhårdt med en teknik, som straks afprøves, evalueres og føres til dørs med en opgave ifølge den metode. Der vil blive meget lidt snak. Til gengæld meget øvelse, så det kommer ind under huden og bliver dine værktøjer.

Du skal forvente en del hjemmearbejde.

“…jeg har fået sat struktur på den roman jeg havde 50 sider af liggende. Samt blod på tanden.”

 

De seks aftener har følgende hovedoverskrifter

  • Idégenerering, hvordan
    Fortællingen skal komme fra den sansende dimension i dig. Hvordan sikrer du på forskellig vis, at det, du skriver om, har udgangspunkt i dig og dine følelser.
  • Form og framing
    At være forfatter er at være ingeniør. At kunne overskue en fortællings proces mere end “poetisk penneførsel af sætninger”
  • Struktur og dramaturgi
    Dramaturgikassen er grundredskabet til at sikre, at du har en dramatisk historie og til at sikre, at den har en slutning, vi ikke havde gættet 100 sider i forvejen.
  • Fortællerstemme
    Hvis en gammeljomfru fortæller om sit første og eneste kys, lyder det på en måde. Når en forhærdet punkerpige fortæller om det samme, lyder det anderledes. Det er afgørende for hvilken som helst fortælling, hvem det er, der fortæller.
  • Gåden og de syv slør
    “Det var ligesom på film” siger man i folkemunde, fordi det opleves magisk, gådefuldt, larger than life. Hvordan sørger du for, at din fortælling har tilstrækkelig med gåde, sorte huller, så publikums imagination iværksættes.
  • Afsætning og forfatterdisciplin
    Der kunne opvarmes metropoler med ufærdige manuskripter fordi man begynder, men ikke har krav til sig selv om at slutte. Nogle discipliner og ritualer for forfattere har vist sig at være frugtbare. Dem præsenteres du for.

“…fået overblik, rammerne og strukturen, til at samle de ting der farer rundt i mit hoved.”

Med forfatterskolen gør Arentzen dig til hovedkarakteren forstået som, at du skal klædes på, så du tror på det, du måske ikke har betrådt endnu og fremover i dit skriveliv vil kunne hive de redskaber ned fra kursushylder, så du ikke går i stå, men kaster dig videre ud i det du har drømt om. Den sekundære effekt vil være, at du får skærpet din fortællestemme og droslet din selvfordømmelse ned og blir lidt mere loose med det at skrive.

Forfatterskolen er for dig, der drømmer om at skrive, blive forfatter, dramatiker, manuskriptforfatter eller for dig som gerne vil ha nogle tricks og fiduser, så din danskundervisning bliver lystfuldt for eleverne, fordi det forfatterkurset har lært dig er lige til at gå hjem og bruge overfor en samling elever, der ikke har oplevelsen af, at de kan skabe fortællinger.

Regn med stor spændvidde i alder; en fjortenårig kan skrive noget fantastisk og der var en firs-årig mand, der for to år siden skrev den største franske sællert.

 

Deltagerne på forløbet i efteråret 2018 udtaler bl.a.:
– Jeg havde – inden vi startede, en masser tanker, idéer og dele af en historie, som fór rundt i mit hoved, som forvirrede og hovedløse høns. Jeg har på kurset fået et overblik, rammerne og strukturen, til at samle de ting der farer rundt i hoved.

– En stor glæde ved at være en del af et forfatterteam in spe. Jens’ entusiasme har været berigende og så har jeg fået gode værktøjer til at komme i gang med at skrive. Og et pust til selvværdet, fordi jeg turde.

–  Det var en stor overraskelse for mig, at jeg har kunnet skrive 3 noveller på 6 uger. At jeg har kunnet skrive mig igennem en traumatisk oplevelse. Jeg fik mod til at tage hul på andre fortællinger, der egentlig er smertefulde, men som gerne vil fortælles.

 

Praktisk info
Kurset løber over 6 onsdage på Frederiksberg. kl. 18.00 – 21.00:

26/8, 2/9, 9/9, 16/9, 23/9 og 30/9.

Forplejning
Der er kaffe, te og vand ad libitum.

 

Om Underviseren
Jens Arentzen er entreprenør, udvikler og katalysator for mennesker, organisationer og projekter. Han kan som få jonglere mellem tanker, følelser og det systemiske. Han holder mange bolde i luften og koncentrere dem til værdiskabende resultater. Han er skattet rådgiver, konsulent, underviser, foredragsholder, prisbelønnet skuespiller, instruktør og manuskriptforfatter. Du skal stå tidligt op, hvis du skal konkurrere med hans indsigt i den menneskelige eksistens og evnen og modet til at udtrykke den. Ingen går uberørte fra mødet med Jens Arentzen.

Aveny-T
Frederiksberg Allé 102 Frederiksberg C Hovedstaden 1820
3.200,00 kr.
Sted Aveny-T, Frederiksberg C Kategori Kursus Dato og tidspunkt 26. august 2020 - Kl. 18:00 - 21:00 Arrangør Basic ApS Hjemmeside Besøg hjemmesiden
Aveny-T, Frederiksberg C (Kursus)
Dato og tidspunkt 26. august 2020
18:00 - 21:00
Arrangør Basic ApS
Besøg hjemmesiden
PrisDKK 3.200,00 (+ gebyr 20 kr)
Arrangementet er afholdt

“…blev glad i låget og helt høj af at tage min lyst til at skrive så alvorligt, som Jens insisterer på.”

På denne seks afteners forfatterskole vil du få inspiration, klarhed og lyst til at gøre noget ved din drøm og ikke mindst få værktøjerne til, ‘hvad du skal skrive om’, hvordan du kan gøre det og hvordan du får det gjort.

Du vil efter forløbet klart vide, hvad en idé er, og hvordan du folder den ud, men hentet fra dig selv. Så dit subjekt er med og du ikke bliver en tom professionel.

Du lærer om fortællingens struktur, håndgribeligt dramaturgi om at skrive mundtligt og om at vælge fortællerstemme, så det bliver skide sjovt.

Du vil få præsenteret metoder til både at finde materiale og hvordan du kan fortælle dit materiale, så den indre dommerkomité ikke løber med det hele og du aldrig får skrevet en meter.

Du vil blive bombarderet med kontrastens betydning og værktøjer, så du bliver ulidelig at være sammen med under alle seks uger.

Du vil aldrig have fået skrevet så meget på fem uger.

Hver aften er tilrettelagt benhårdt med en teknik, som straks afprøves, evalueres og føres til dørs med en opgave ifølge den metode. Der vil blive meget lidt snak. Til gengæld meget øvelse, så det kommer ind under huden og bliver dine værktøjer.

Du skal forvente en del hjemmearbejde.

“…jeg har fået sat struktur på den roman jeg havde 50 sider af liggende. Samt blod på tanden.”

 

De seks aftener har følgende hovedoverskrifter

  • Idégenerering, hvordan
    Fortællingen skal komme fra den sansende dimension i dig. Hvordan sikrer du på forskellig vis, at det, du skriver om, har udgangspunkt i dig og dine følelser.
  • Form og framing
    At være forfatter er at være ingeniør. At kunne overskue en fortællings proces mere end “poetisk penneførsel af sætninger”
  • Struktur og dramaturgi
    Dramaturgikassen er grundredskabet til at sikre, at du har en dramatisk historie og til at sikre, at den har en slutning, vi ikke havde gættet 100 sider i forvejen.
  • Fortællerstemme
    Hvis en gammeljomfru fortæller om sit første og eneste kys, lyder det på en måde. Når en forhærdet punkerpige fortæller om det samme, lyder det anderledes. Det er afgørende for hvilken som helst fortælling, hvem det er, der fortæller.
  • Gåden og de syv slør
    “Det var ligesom på film” siger man i folkemunde, fordi det opleves magisk, gådefuldt, larger than life. Hvordan sørger du for, at din fortælling har tilstrækkelig med gåde, sorte huller, så publikums imagination iværksættes.
  • Afsætning og forfatterdisciplin
    Der kunne opvarmes metropoler med ufærdige manuskripter fordi man begynder, men ikke har krav til sig selv om at slutte. Nogle discipliner og ritualer for forfattere har vist sig at være frugtbare. Dem præsenteres du for.

“…fået overblik, rammerne og strukturen, til at samle de ting der farer rundt i mit hoved.”

Med forfatterskolen gør Arentzen dig til hovedkarakteren forstået som, at du skal klædes på, så du tror på det, du måske ikke har betrådt endnu og fremover i dit skriveliv vil kunne hive de redskaber ned fra kursushylder, så du ikke går i stå, men kaster dig videre ud i det du har drømt om. Den sekundære effekt vil være, at du får skærpet din fortællestemme og droslet din selvfordømmelse ned og blir lidt mere loose med det at skrive.

Forfatterskolen er for dig, der drømmer om at skrive, blive forfatter, dramatiker, manuskriptforfatter eller for dig som gerne vil ha nogle tricks og fiduser, så din danskundervisning bliver lystfuldt for eleverne, fordi det forfatterkurset har lært dig er lige til at gå hjem og bruge overfor en samling elever, der ikke har oplevelsen af, at de kan skabe fortællinger.

Regn med stor spændvidde i alder; en fjortenårig kan skrive noget fantastisk og der var en firs-årig mand, der for to år siden skrev den største franske sællert.

 

Deltagerne på forløbet i efteråret 2018 udtaler bl.a.:
– Jeg havde – inden vi startede, en masser tanker, idéer og dele af en historie, som fór rundt i mit hoved, som forvirrede og hovedløse høns. Jeg har på kurset fået et overblik, rammerne og strukturen, til at samle de ting der farer rundt i hoved.

– En stor glæde ved at være en del af et forfatterteam in spe. Jens’ entusiasme har været berigende og så har jeg fået gode værktøjer til at komme i gang med at skrive. Og et pust til selvværdet, fordi jeg turde.

–  Det var en stor overraskelse for mig, at jeg har kunnet skrive 3 noveller på 6 uger. At jeg har kunnet skrive mig igennem en traumatisk oplevelse. Jeg fik mod til at tage hul på andre fortællinger, der egentlig er smertefulde, men som gerne vil fortælles.

 

Praktisk info
Kurset løber over 6 onsdage på Frederiksberg. kl. 18.00 – 21.00:

26/8, 2/9, 9/9, 16/9, 23/9 og 30/9.

Forplejning
Der er kaffe, te og vand ad libitum.

 

Om Underviseren
Jens Arentzen er entreprenør, udvikler og katalysator for mennesker, organisationer og projekter. Han kan som få jonglere mellem tanker, følelser og det systemiske. Han holder mange bolde i luften og koncentrere dem til værdiskabende resultater. Han er skattet rådgiver, konsulent, underviser, foredragsholder, prisbelønnet skuespiller, instruktør og manuskriptforfatter. Du skal stå tidligt op, hvis du skal konkurrere med hans indsigt i den menneskelige eksistens og evnen og modet til at udtrykke den. Ingen går uberørte fra mødet med Jens Arentzen.

Forfatterkursus med Jens Arentzen, kursus i Frederiksberg C den 26. august 2020 (Romaner fødes af sig selv om natten)


Tilmeld dig til nyhedsbrevet

Modtag et personligt nyhedsbrev med arrangementer som matcher dine interesser og i dit område

Tikko ApS - Flakhaven 1, 1. sal, 5000 Odense C | CVR: 36468696 - kontakt@tikko.dk