Log på
Eller opret konto

Neuropædagogik - Peter Thybo

Trekanten, Aalborg Bibliotek og Kulturhus, Aalborg - 15. november 2019
Neuropædagogik - Peter Thybo
Lille Skole for Voksne

Introdution til den pædagogiske praksis på hjernens præmisser.

Hvilken form for pædagogik skal man anvende til personer der har funktionsnedsættelse i hjernen, og når det “almindelige pædagogiks håndtag” ikke virker? Hjernen er det dynamiske bindeled mellem den ydre og indre verden. Processen fra sansning til motorisk handling og adfærd i hverdagslivet indeholder en lang række komplicerede hjernefunktioner. Det er dette samspil mellem sansning, perception, kognition og handling/adfærd samt kommunikation med andre mennesker, der er udgangspunktet for neuropædagogik som har til formål at skabe læring og livsduelighed og nedsætte risikoen for konflikter.

Hvad er neuropædagogik?

• Hvorfor er det vigtigt med en særlig pædagogik til mennesker, hvis funktionsnedsættelse relaterer sig til hjernen?

• Hvad kan man opnå ved at arbejde ud fra en neuropædagogisk forståelsesramme i praksis?

• Det Neuropædagogiske Kompas - en grundmodel som præsenterer et helhedsorienteret videngrundlag og værktøjskasse for neuropædagogik i teori og praksis

Hjernens opbygning i et neuropædagogisk perspektiv

• Hvor sker hvad i hjernen – og hvorfor? Du får en grundig guidet rundtur på kryds og tværs i hjernens krinkelkroge.

• Sansning, perception, kognitive processer, handling, adfærd og kommunikation i et neuropædagogisk perspektiv.

• Hjernens plasticitet set i et læringsperspektiv.

• Bevidsthedens kanalkapacitet og dens betydning for adfærd, kommunikation og læring.

Neuropædagogik i praksis

• Hvad sker der i hjernen, når den rammes af enten medfødte eller erhvervede sygdom og skader?

• Hvad betyder hjernemæssige funktionsnedsættelser for personens hverdagsliv, kommunikation, adfærd og læring?

• Hvordan arbejder den professionelle ud fra en neuropædagogisk forståelsesramme?

• Eksempler på neuropædagogiske principper og metoder anvendt i praksis.

• Hjernekemi og adfærd - neurotransmitterstoffer og hormoners betydning for hjernens funktion, humør og adfærd belyst gennem en case.

• Hvordan kan man arbejde pædagogisk ud fra neurologi uden at miste blikket for ”Det Hele Menneske”?

Fyldigt kursusmateriale

I forbindelse med temadagen udsendes et fyldigt kursusmateriale der tager afsæt i Peter Thybos anmelderoste grundbog "Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring".

Trekanten, Aalborg Bibliotek og Kulturhus
Sebbersundvej 2 a Aalborg Nordjylland 9220
1.800,00 kr.
Sted Trekanten, Aalborg Bibliotek og Kulturhus, Aalborg Kategori Kursus Dato og tidspunkt 15. november 2019 - Kl. 9:00 - 15:30 Arrangør Lille Skole for Voksne Hjemmeside -
Trekanten, Aalborg Bibliotek og Kulturhus, Aalborg (Kursus)
Dato og tidspunkt 15. november 2019
9:00 - 15:30
Pris (+ gebyr)DKK 1.800,00  Bestil billet
Få billetter tilbage!

Introdution til den pædagogiske praksis på hjernens præmisser.

Hvilken form for pædagogik skal man anvende til personer der har funktionsnedsættelse i hjernen, og når det “almindelige pædagogiks håndtag” ikke virker? Hjernen er det dynamiske bindeled mellem den ydre og indre verden. Processen fra sansning til motorisk handling og adfærd i hverdagslivet indeholder en lang række komplicerede hjernefunktioner. Det er dette samspil mellem sansning, perception, kognition og handling/adfærd samt kommunikation med andre mennesker, der er udgangspunktet for neuropædagogik som har til formål at skabe læring og livsduelighed og nedsætte risikoen for konflikter.

Hvad er neuropædagogik?

• Hvorfor er det vigtigt med en særlig pædagogik til mennesker, hvis funktionsnedsættelse relaterer sig til hjernen?

• Hvad kan man opnå ved at arbejde ud fra en neuropædagogisk forståelsesramme i praksis?

• Det Neuropædagogiske Kompas - en grundmodel som præsenterer et helhedsorienteret videngrundlag og værktøjskasse for neuropædagogik i teori og praksis

Hjernens opbygning i et neuropædagogisk perspektiv

• Hvor sker hvad i hjernen – og hvorfor? Du får en grundig guidet rundtur på kryds og tværs i hjernens krinkelkroge.

• Sansning, perception, kognitive processer, handling, adfærd og kommunikation i et neuropædagogisk perspektiv.

• Hjernens plasticitet set i et læringsperspektiv.

• Bevidsthedens kanalkapacitet og dens betydning for adfærd, kommunikation og læring.

Neuropædagogik i praksis

• Hvad sker der i hjernen, når den rammes af enten medfødte eller erhvervede sygdom og skader?

• Hvad betyder hjernemæssige funktionsnedsættelser for personens hverdagsliv, kommunikation, adfærd og læring?

• Hvordan arbejder den professionelle ud fra en neuropædagogisk forståelsesramme?

• Eksempler på neuropædagogiske principper og metoder anvendt i praksis.

• Hjernekemi og adfærd - neurotransmitterstoffer og hormoners betydning for hjernens funktion, humør og adfærd belyst gennem en case.

• Hvordan kan man arbejde pædagogisk ud fra neurologi uden at miste blikket for ”Det Hele Menneske”?

Fyldigt kursusmateriale

I forbindelse med temadagen udsendes et fyldigt kursusmateriale der tager afsæt i Peter Thybos anmelderoste grundbog "Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring".

Neuropædagogik, kursus i Aalborg den 15. november 2019 (Peter Thybo)


  Bestil billet

Tilmeld dig til nyhedsbrevet

Modtag et personligt nyhedsbrev med arrangementer som matcher dine interesser og i dit område

 

Tikko ApS - Flakhaven 1, 1. sal, 5000 Odense C | CVR: 36468696 - kontakt@tikko.dk