Billetter udsolgt
Tilmeld venteliste
På dette 3-dages oplæringskursus for psykologer med psykologerne Susan Hart og Jesper Birck vil du blive oplært i at anvende EDS-R, som er en systematiseret vurderingsmetode til at undersøge 4-12-årige børns emotionelle ressourcer og sårbarheder med henblik på at kortlægge barnets nærmeste følelsesmæssige udviklingszone og bruge den til at tilrettelægge rådgivningsforløb og/eller pædagogiske eller psykoterapeutiske interventioner.
Der forventes at man inden kurset har indkøbt EDS-R (kan købes hos Hogrefe Psykologisk Forlag: link) og medbringer den på kursusdagene.
Baggrund for EDS-R
EDS-R er udviklet af psykologerne Jesper Birck, Susan Hart & Knud Hellborn i samarbejde med Hogrefe Psykologisk Forlag A/S og vurderingsmetoden blev anvendt i Susan Harts PhD afhandling ved at foretage validitets- og pålidelighedsstudier af metoden i samarbejde med 110 psykologer i Danmark og Norge.
Forståelsen bag EDS-R er at børn former deres emotionelle kompetencer, personlighed og evne til at indgå i sociale relationer gennem deres samspil med andre mennesker. EDS-R er derfor udviklet med dette for øje, hvor barnets emotionelle kompetencer undersøges i interpersonelle samspil med respekt for, at barnet i andre miljøer og interpersonelle kontekster fremviser flere eller færre kompetencer.
Ligesom kognitiv læring kan følelsesmæssig læring ske i nærmeste udviklingszone, og det er derfor ikke nok at vide, hvad et barn har brug for til at udvikle sig følelsesmæssigt, personlighedsmæssigt og socialt, man må også vide, hvad for et udgangspunkt barnet lige nu er i stand til at udvikle sig fra. En præcis og målrettet indsats kræver derfor en veludviklet vurderingsmetode til at pege på, hvad der skal til, for at skabe denne udvikling og for at kunne foretage effektmåling af intervention.
Praktisk om EDS-R
EDS-R læner sig op ad begrebet emotionel kompetence, som her er her tæt knyttet til begrebet om mentale organiseringer og dermed til emotionel udvikling. EDS-R består derfor af seks mentale organiseringsniveauer: primært, sekundært, tertiært, kvartært, kvintært og sekstært. Den består af to dele - en performance-vurdering og en struktureret vurdering. De to dele i EDS-R er udviklet til at styrke den kliniske vurdering med henblik på at støtte barnets udvikling bedst muligt. Den er designet til at udrede børns emotionelle kompetencer ud fra et udviklingsperspektiv, som kan være en del af et afsæt for en interventionsplan, en del af den psykologiske vurdering eller udredning eller til supervision af andre faggrupper, fx i forhold til pædagogiske tiltag.
EDS-R/P, som er performance-vurderingen, foregår gennem et struktureret set-up, hvor undersøgeren udfordrer barnet gennem aktiviteter, stimulusmateriale og spørgsmål. Den vurderer barnets funktion gennem udførelsen af aktiviteter, barnets samspil med undersøger samt kvaliteten af svar i den specifikke samspilssituation.
EDS-R/A er den strukturerede vurdering, som er baseret på informationer om barnets emotionelle kompetencer og sårbarheder fra så mange forskellige kilder som muligt, det vil sige informationer der ikke kan opnås eller belyses gennem EDS-R/P.
De to vurderingsmetoder udgør en helhed i EDS-R, som enten kan anvendes hver for sig eller supplere hinanden. Vi skal dog opfordre til, at man anvender EDS-R/P og EDS-R/A samtidig, for at få en så nuanceret viden om barnet som muligt.
Kursusdagenes indhold
Oplæringsforløbet består af to sammenhængende kursusdage hvor EDS-R’s baggrund, sigte, administration og scoring gennemgås. Den tredje kursusdag, ca. en måned senere, er en opfølgningsdag efter man har haft mulighed for at afprøve EDS-R.
De to første kursusdage er rettet mod, at man gennem en introduktion til og gennemgang af vurderingsmetoden, dens baggrund og indhold, hurtigt kan gå hjem og komme i gang med anvendelsen. I forhold til EDS-R/P vil der gennem videoklip stilles skarpt på udførelsen af opgaver og analyse med henblik på scoring. Omkring EDS-R/A fokuseres der på, hvordan den information der indsamles gennem møder med personer, som kender barnet godt, observationer, interviews og sagsakter, kan danne baggrund for den strukturerede vurdering. Derudover vises det, hvordan man kan samle og sammenholde performancedelen og den strukturerede vurdering i EDS med undersøgerens vurdering af barnets emotionelle kompetencer ud fra det kliniske indtryk.
På tredje dagen gives der en kort introduktion til rådgivningsforløb og opsætning af interventionsforløb på baggrund af EDS-R. EDS-R’s generelle principper perspektiveres endnu engang gennem case eksempler også fra deltagernes brug af EDS-R, der illustreres med videoklip og med en præsentation af det efterfølgende forløb og opfølgning.
Programpunkter
Dag1
Dag 2
Dag 3
Oplæringskurset sætter særlig fokus på
Undervisere
Jesper Birck
Jesper Birck er psykolog og foredragsholder med ekspertise i særligt omsorgssvigt og traumer. Han er autoriseret cand. psych., specialist i klinisk psykologi og psykoterapi. Til daglig beskæftiger han sig med supervision, psykologisk udredning, terapi og undervisning. Tidligere har Jesper også arbejdet som psykolog ved PPR og ved Børne- og familierådgivning, og psykologfaglig leder i kommune, samt undervist på Aarhus Universitet. Jesper Birck er desuden certificeret i Bruce D. Perrys neurosequential model of therapeutics (NMT), ligesom han fungerer som underviser og supervisor her.
Susan Hart
Susan Hart er cand.psych., PhD., specialist, forsker og supervisor i børnepsykologi og specialist i psykoterapi. Hun har været leder af et kommunalt familiebehandlingscenter og arbejdet på børnepsykiatrisk afdeling. Hun er i dag selvstændig psykolog og har i tidens løb superviseret forskellige faggrupper, der arbejder med børn, voksne og familier. Derudover holder hun mange kurser og foredrag over hele Skandinavien. Hun er forfatter til en lang række bøger omkring neuroaffektiv udviklingspsykologi, som er oversat til flere sprog. Se mere på www.neuroaffect.dk.
Købsbetingelser, afbestillings og overførselsregler
Når du tilmelder dig et kursus, fremsendes en faktura, hvoraf betalingsfristen fremgår. Offentlige kunder faktureres elektronisk via EAN nummer.
Indtil 6 uger før kursets afholdelse kan kurset frameldes uden omkostninger.
I tilfælde af aflysning refunderes det fulde beløb.
Allerede påbegyndte eller igangværende kurser kan ikke overdrages til en anden, men op til 3 hverdage før kursets start kan du overdrage kursuspladsen til en anden uden udgift for dig.
Overførsel til et andet tilsvarende kursus kan, fra 6 uger før og til kursets start, i enkelte og akutte tilfælde lade sig gøre mod et flyttegebyr på 1.500 kr. ekskl. moms, der vil blive faktureret efterfølgende.
Ønsker du at afmelde et kursus skal det gøres til kontakt@docenten.dk
På dette 3-dages oplæringskursus for psykologer med psykologerne Susan Hart og Jesper Birck vil du blive oplært i at anvende EDS-R, som er en systematiseret vurderingsmetode til at undersøge 4-12-årige børns emotionelle ressourcer og sårbarheder med henblik på at kortlægge barnets nærmeste følelsesmæssige udviklingszone og bruge den til at tilrettelægge rådgivningsforløb og/eller pædagogiske eller psykoterapeutiske interventioner.
Der forventes at man inden kurset har indkøbt EDS-R (kan købes hos Hogrefe Psykologisk Forlag: link) og medbringer den på kursusdagene.
Baggrund for EDS-R
EDS-R er udviklet af psykologerne Jesper Birck, Susan Hart & Knud Hellborn i samarbejde med Hogrefe Psykologisk Forlag A/S og vurderingsmetoden blev anvendt i Susan Harts PhD afhandling ved at foretage validitets- og pålidelighedsstudier af metoden i samarbejde med 110 psykologer i Danmark og Norge.
Forståelsen bag EDS-R er at børn former deres emotionelle kompetencer, personlighed og evne til at indgå i sociale relationer gennem deres samspil med andre mennesker. EDS-R er derfor udviklet med dette for øje, hvor barnets emotionelle kompetencer undersøges i interpersonelle samspil med respekt for, at barnet i andre miljøer og interpersonelle kontekster fremviser flere eller færre kompetencer.
Ligesom kognitiv læring kan følelsesmæssig læring ske i nærmeste udviklingszone, og det er derfor ikke nok at vide, hvad et barn har brug for til at udvikle sig følelsesmæssigt, personlighedsmæssigt og socialt, man må også vide, hvad for et udgangspunkt barnet lige nu er i stand til at udvikle sig fra. En præcis og målrettet indsats kræver derfor en veludviklet vurderingsmetode til at pege på, hvad der skal til, for at skabe denne udvikling og for at kunne foretage effektmåling af intervention.
Praktisk om EDS-R
EDS-R læner sig op ad begrebet emotionel kompetence, som her er her tæt knyttet til begrebet om mentale organiseringer og dermed til emotionel udvikling. EDS-R består derfor af seks mentale organiseringsniveauer: primært, sekundært, tertiært, kvartært, kvintært og sekstært. Den består af to dele - en performance-vurdering og en struktureret vurdering. De to dele i EDS-R er udviklet til at styrke den kliniske vurdering med henblik på at støtte barnets udvikling bedst muligt. Den er designet til at udrede børns emotionelle kompetencer ud fra et udviklingsperspektiv, som kan være en del af et afsæt for en interventionsplan, en del af den psykologiske vurdering eller udredning eller til supervision af andre faggrupper, fx i forhold til pædagogiske tiltag.
EDS-R/P, som er performance-vurderingen, foregår gennem et struktureret set-up, hvor undersøgeren udfordrer barnet gennem aktiviteter, stimulusmateriale og spørgsmål. Den vurderer barnets funktion gennem udførelsen af aktiviteter, barnets samspil med undersøger samt kvaliteten af svar i den specifikke samspilssituation.
EDS-R/A er den strukturerede vurdering, som er baseret på informationer om barnets emotionelle kompetencer og sårbarheder fra så mange forskellige kilder som muligt, det vil sige informationer der ikke kan opnås eller belyses gennem EDS-R/P.
De to vurderingsmetoder udgør en helhed i EDS-R, som enten kan anvendes hver for sig eller supplere hinanden. Vi skal dog opfordre til, at man anvender EDS-R/P og EDS-R/A samtidig, for at få en så nuanceret viden om barnet som muligt.
Kursusdagenes indhold
Oplæringsforløbet består af to sammenhængende kursusdage hvor EDS-R’s baggrund, sigte, administration og scoring gennemgås. Den tredje kursusdag, ca. en måned senere, er en opfølgningsdag efter man har haft mulighed for at afprøve EDS-R.
De to første kursusdage er rettet mod, at man gennem en introduktion til og gennemgang af vurderingsmetoden, dens baggrund og indhold, hurtigt kan gå hjem og komme i gang med anvendelsen. I forhold til EDS-R/P vil der gennem videoklip stilles skarpt på udførelsen af opgaver og analyse med henblik på scoring. Omkring EDS-R/A fokuseres der på, hvordan den information der indsamles gennem møder med personer, som kender barnet godt, observationer, interviews og sagsakter, kan danne baggrund for den strukturerede vurdering. Derudover vises det, hvordan man kan samle og sammenholde performancedelen og den strukturerede vurdering i EDS med undersøgerens vurdering af barnets emotionelle kompetencer ud fra det kliniske indtryk.
På tredje dagen gives der en kort introduktion til rådgivningsforløb og opsætning af interventionsforløb på baggrund af EDS-R. EDS-R’s generelle principper perspektiveres endnu engang gennem case eksempler også fra deltagernes brug af EDS-R, der illustreres med videoklip og med en præsentation af det efterfølgende forløb og opfølgning.
Programpunkter
Dag1
Dag 2
Dag 3
Oplæringskurset sætter særlig fokus på
Undervisere
Jesper Birck
Jesper Birck er psykolog og foredragsholder med ekspertise i særligt omsorgssvigt og traumer. Han er autoriseret cand. psych., specialist i klinisk psykologi og psykoterapi. Til daglig beskæftiger han sig med supervision, psykologisk udredning, terapi og undervisning. Tidligere har Jesper også arbejdet som psykolog ved PPR og ved Børne- og familierådgivning, og psykologfaglig leder i kommune, samt undervist på Aarhus Universitet. Jesper Birck er desuden certificeret i Bruce D. Perrys neurosequential model of therapeutics (NMT), ligesom han fungerer som underviser og supervisor her.
Susan Hart
Susan Hart er cand.psych., PhD., specialist, forsker og supervisor i børnepsykologi og specialist i psykoterapi. Hun har været leder af et kommunalt familiebehandlingscenter og arbejdet på børnepsykiatrisk afdeling. Hun er i dag selvstændig psykolog og har i tidens løb superviseret forskellige faggrupper, der arbejder med børn, voksne og familier. Derudover holder hun mange kurser og foredrag over hele Skandinavien. Hun er forfatter til en lang række bøger omkring neuroaffektiv udviklingspsykologi, som er oversat til flere sprog. Se mere på www.neuroaffect.dk.
Købsbetingelser, afbestillings og overførselsregler
Når du tilmelder dig et kursus, fremsendes en faktura, hvoraf betalingsfristen fremgår. Offentlige kunder faktureres elektronisk via EAN nummer.
Indtil 6 uger før kursets afholdelse kan kurset frameldes uden omkostninger.
I tilfælde af aflysning refunderes det fulde beløb.
Allerede påbegyndte eller igangværende kurser kan ikke overdrages til en anden, men op til 3 hverdage før kursets start kan du overdrage kursuspladsen til en anden uden udgift for dig.
Overførsel til et andet tilsvarende kursus kan, fra 6 uger før og til kursets start, i enkelte og akutte tilfælde lade sig gøre mod et flyttegebyr på 1.500 kr. ekskl. moms, der vil blive faktureret efterfølgende.
Ønsker du at afmelde et kursus skal det gøres til kontakt@docenten.dk