Billetter udsolgt
Tilmeld venteliste
Baggrund for kurset
Neuroaffektiv udviklingspsykologi er teorien om, hvad det kræver at modne følelseslivet og personligheden. Den bygger bro mellem tilknytningsteori, udviklingspsykologi, evolutionspsykologi, traumeforskning og de senere årtiers hjerneforskning. Teorien forklarer, hvordan følelsesudvikling kræver synkroniserede interaktioner med betydningsfulde andre og viser, hvordan dybereliggende synkroniseringsprocesser former og modner personligheden. Denne slags samspil sker i bedste fald i ”windows of opportunity”, altså i den periode, hvor en personlighedsmæssig færdighed modnes af sig selv. Hvis ikke der har været tilstrækkelig synkroniseret kontakt i denne periode, kræver udvikling af færdigheden senere hen en målrettet indsats. Derfor skønnes det nødvendigt at være godt funderet i en teori, altså et ”landkort” over psykologisk udvikling og modning, for at navigere sikkert, finde de mest præcise interventioner og opdage nye muligheder i arbejdet med andre mennesker.
Introduktionskurset handler om hvordan personlighedsudvikling udvikles gennem interaktioner mellem mennesker i barndom, ungdom og voksenliv. I denne forståelse inddeles modningen i tre hierarkisk forbundne niveauer. Efterhånden som de tre niveauer bliver fleksible og integrerer sig, udvikles mere og mere psykisk resiliens. Udviklingen skabes igennem oplevelser af fælles afstemning, hvor barnet, den unge eller den voksne føler sig “mødt” og “rummet” på hvert niveau. Det første niveau for afstemning består af gensidig arousalregulering og sanseoplevelser, derefter bliver det muligt at etablere følelsesafstemning, og til sidst kan fælles meningsdannende, sproglige narrativer skabes. Alle disse afstemninger skabes gennem oplevelser af tydelige mødeøjeblikke på det relevante niveau.
Udbytte af kurset
Gennem denne 3 dages introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi får du som deltager en grundig gennemgang, hvor de neuroaffektive kompasser præsenteres som en model og et redskab til at forstå og vurdere:
Undervisningsform
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, videoklip, gruppearbejde, aktiviteter med fokus på kontakt og samspil i grupper, fælles refleksion og diskussion. Kursusdagene lægger op til fælles refleksioner om, hvordan der kan brobygges til egen praksis. Deltagerne vil få lejlighed til selv at eksperimentere med interaktion og synkronisering på de tre niveauer.
Målgruppe
Introduktionskurset retter sig mod alle, der i sit daglige arbejde har med mennesker at gøre, uanset om det er som leder, psykolog, lærer, socialrådgiver, pædagog, familieterapeut, sundhedsplejerske eller psykoterapeut.
Om kursusleder
Susan Hart er cand.psych., PhD., specialist og supervisor i børnepsykologi og specialist i psykoterapi. Hun har været leder af et kommunalt familiebehandlingscenter og arbejdet på børnepsykiatrisk afdeling. Hun er i dag selvstændig psykolog og har i tidens løb superviseret forskellige faggrupper, der arbejder med børn, voksne og familier. Derudover holder hun mange kurser og foredrag over hele Skandinavien. Hun er forfatter til en lang række bøger omkring neuroaffektiv udviklingspsykologi, som er oversat til flere sprog. Se mere på www.neuroaffect.dk.
Købsbetingelser, afbestillings- og overførselsregler
Når du tilmelder dig et kursus fremsendes en faktura, hvoraf betalingsfristen fremgår. Offentlige kunder faktureres elektronisk via EAN nummer.
Indtil 6 uger før kursets afholdelse kan kurset frameldes uden omkostninger.
I tilfælde af aflysning refunderes det fulde beløb.
Allerede påbegyndte eller igangværende kurser kan ikke overdrages til en anden, men op til 3 hverdage før kursets start kan du overdrage kursuspladsen til en anden uden udgift for dig.
Overførsel til et andet tilsvarende kursus kan, fra 6 uger før og til kursets start, i enkelte og akutte tilfælde lade sig gøre mod et flyttegebyr på 1.500 kr. ekskl. moms, der vil blive faktureret efterfølgende.
Ønsker du at afmelde et kursus skal det gøres til kontakt@docenten.dk
Baggrund for kurset
Neuroaffektiv udviklingspsykologi er teorien om, hvad det kræver at modne følelseslivet og personligheden. Den bygger bro mellem tilknytningsteori, udviklingspsykologi, evolutionspsykologi, traumeforskning og de senere årtiers hjerneforskning. Teorien forklarer, hvordan følelsesudvikling kræver synkroniserede interaktioner med betydningsfulde andre og viser, hvordan dybereliggende synkroniseringsprocesser former og modner personligheden. Denne slags samspil sker i bedste fald i ”windows of opportunity”, altså i den periode, hvor en personlighedsmæssig færdighed modnes af sig selv. Hvis ikke der har været tilstrækkelig synkroniseret kontakt i denne periode, kræver udvikling af færdigheden senere hen en målrettet indsats. Derfor skønnes det nødvendigt at være godt funderet i en teori, altså et ”landkort” over psykologisk udvikling og modning, for at navigere sikkert, finde de mest præcise interventioner og opdage nye muligheder i arbejdet med andre mennesker.
Introduktionskurset handler om hvordan personlighedsudvikling udvikles gennem interaktioner mellem mennesker i barndom, ungdom og voksenliv. I denne forståelse inddeles modningen i tre hierarkisk forbundne niveauer. Efterhånden som de tre niveauer bliver fleksible og integrerer sig, udvikles mere og mere psykisk resiliens. Udviklingen skabes igennem oplevelser af fælles afstemning, hvor barnet, den unge eller den voksne føler sig “mødt” og “rummet” på hvert niveau. Det første niveau for afstemning består af gensidig arousalregulering og sanseoplevelser, derefter bliver det muligt at etablere følelsesafstemning, og til sidst kan fælles meningsdannende, sproglige narrativer skabes. Alle disse afstemninger skabes gennem oplevelser af tydelige mødeøjeblikke på det relevante niveau.
Udbytte af kurset
Gennem denne 3 dages introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi får du som deltager en grundig gennemgang, hvor de neuroaffektive kompasser præsenteres som en model og et redskab til at forstå og vurdere:
Undervisningsform
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, videoklip, gruppearbejde, aktiviteter med fokus på kontakt og samspil i grupper, fælles refleksion og diskussion. Kursusdagene lægger op til fælles refleksioner om, hvordan der kan brobygges til egen praksis. Deltagerne vil få lejlighed til selv at eksperimentere med interaktion og synkronisering på de tre niveauer.
Målgruppe
Introduktionskurset retter sig mod alle, der i sit daglige arbejde har med mennesker at gøre, uanset om det er som leder, psykolog, lærer, socialrådgiver, pædagog, familieterapeut, sundhedsplejerske eller psykoterapeut.
Om kursusleder
Susan Hart er cand.psych., PhD., specialist og supervisor i børnepsykologi og specialist i psykoterapi. Hun har været leder af et kommunalt familiebehandlingscenter og arbejdet på børnepsykiatrisk afdeling. Hun er i dag selvstændig psykolog og har i tidens løb superviseret forskellige faggrupper, der arbejder med børn, voksne og familier. Derudover holder hun mange kurser og foredrag over hele Skandinavien. Hun er forfatter til en lang række bøger omkring neuroaffektiv udviklingspsykologi, som er oversat til flere sprog. Se mere på www.neuroaffect.dk.
Købsbetingelser, afbestillings- og overførselsregler
Når du tilmelder dig et kursus fremsendes en faktura, hvoraf betalingsfristen fremgår. Offentlige kunder faktureres elektronisk via EAN nummer.
Indtil 6 uger før kursets afholdelse kan kurset frameldes uden omkostninger.
I tilfælde af aflysning refunderes det fulde beløb.
Allerede påbegyndte eller igangværende kurser kan ikke overdrages til en anden, men op til 3 hverdage før kursets start kan du overdrage kursuspladsen til en anden uden udgift for dig.
Overførsel til et andet tilsvarende kursus kan, fra 6 uger før og til kursets start, i enkelte og akutte tilfælde lade sig gøre mod et flyttegebyr på 1.500 kr. ekskl. moms, der vil blive faktureret efterfølgende.
Ønsker du at afmelde et kursus skal det gøres til kontakt@docenten.dk